Słuchaj Izraelu
Jeden z
uczonych w Piśmie podszedł do Jezusa i zapytał Go: «Które jest pierwsze ze
wszystkich przykazań?»
Jezus
odpowiedział: «Pierwsze jest: „Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz jest jedynym
Panem. Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą,
całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Drugie jest to: „Będziesz miłował swego
bliźniego jak siebie samego”. Nie ma innego przykazania większego od tych».
Rzekł Mu
uczony w Piśmie: «Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden
jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą
mocą i miłować bliźniego jak siebie samego znaczy daleko więcej niż wszystkie
całopalenia i ofiary».
Jezus,
widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: «Niedaleko jesteś od
królestwa Bożego». I nikt już nie odważył się Go więcej pytać.
Mk 12, 28b-34
Co
oznacza miłować Boga. Słowo miłować… Trochę archaiczne… dziś mówimy kochać… lecz
można zgadywać, że poprzez fakt, że słowo „kochać” dotyczy też sfery seksualnej
człowieka, w naszych tłumaczeniach Pisma Świętego nadal występuje słowo w zasadzie dziś już nie
używane. Język grecki, w którym spisano Ewangelię , nie stwarzał tych problemów:
-w
języku greckim języku pojęcie miłości
można było wyrazić na cztery sposoby za pomocą takich terminów jak stergō,
filia, eros, agapē. Każde z tych pojęć opisywało inny rodzaj miłości lub
jej obszar oddziaływania. Dlatego każde z nich było używane do określenia innego
rodzaju miłości. W bardzo dużym
uproszczeniu słowo eros dotyczy fizycznego seksualnego aspektu miłości. Storge
oznacza czułość, przywiązanie, zawiera
również element cielesny (przytulenie), ale nie erotyczny. Następnym słowem
jest filia, oznaczające przyjaźń,
zażyłość. Agape oznacza miłość doskonałą, skierowaną na zewnątrz, nie
skoncentrowaną na sobie. Tak jak miłość
Boga do człowieka i człowieka do Boga.
Starotestamentowe przykazanie
miłości Boga, z dzisiejszego pierwszego czytania z Księgi Powtórzonego Prawa,
cytowane w Ewangelii przez Jezusa na pytanie uczonego w Piśmie zapisane było w języku
hebrajskim, gdzie ten aspekt miłości zawiera słowo hesed. Słowo to określa relację,
która powstaje między dwiema osobami. To relacja wzajemnej życzliwości i wierności. Miłość raz
ofiarowana, nie może nigdy być cofnięta. Zobowiązanie to ma nie tylko wymiar moralny, ale
także prawny. Dlatego właśnie jest przykazaniem.
Tak więc przykazanie miłości Boga
nie jest czymś nieokreślonym, abstrakcyjnym. To wezwanie najpierw do poznania Boga,
tak jak poznają się dwie osoby. Następnie do wejścia z Bogiem w osobistą
relację pełną zrozumienia i życzliwości. I wierności. Tak jak Bóg jest wierny
nam, tak my powinniśmy być wierni Bogu. Pisze o tym Święty Paweł: Jeśli my
odmawiamy wierności, On wiary dochowuje, bo nie może się zaprzeć siebie samego.
( 2 Tm 2,13).
Ten rodzaj relacji z Bogiem obejmuje
nas całych, wszystkie aspekty naszej osobowości. Serce jest symbolem naszych
emocji, dusza jest symbolem poczucia, że świat i życie nie ogranicza się tylko
do materii, umysł reprezentuje naszą wolę poznania i zrozumienia otaczającego
nas świata, wola to wierność samemu sobie i podjętym decyzjom.
Odnosząc to do Boga, oznacza to, że ta
relacja z Bogiem jest jak relacja z osobą najbliższą, jak z przyjacielem:
cieszę się gdy przebywamy razem, mam poczucie spełnienia, gdy jesteśmy razem, coraz
lepiej Go poznaję, Jego sposób myślenia i działania, pomimo doświadczanych
życiowych przeciwności robię wszystko, by ta relacja trwała, by przebywać
razem.
A skoro jest relacja to to samo dotyczy Boga: cieszy
się z każdej spędzonej wspólnie chwili, brakuje Mu nas, gdy nie znajdujemy dla
niego czasu, jako dobry przyjaciel wie o nas wszystko, jest gotowy w imię
naszej przyjaźni zrobić dla nas wszystko. Zaczął od tego, że umarł za nas.
Czyż nie warto, tak jak Mojżesz do ludu, wykrzyczeć
z radości, jakiego mamy Przyjaciela? Słuchaj, Izraelu …. !
Dziękuję. Bardzo potrzebuję takiej Milosci
OdpowiedzUsuń