Nowe przykazanie
Po wyjściu
Judasza z wieczernika Jezus powiedział: «Syn Człowieczy został teraz otoczony
chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony
chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy.
Dzieci, jeszcze
krótko jestem z wami. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie
miłowali, tak jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie.
Po tym wszyscy poznają, że jesteście uczniami moimi, jeśli będziecie się
wzajemnie miłowali».
J 13, 31-33a. 34-35
W Starym Testamencie Bóg dał swemu ludowi, Izraelowi,
przykazanie miłości Boga i
bliźniego. Zostało ono zapisane we dwóch fragmentach Pięcioksięgu Mojżesza, w
Księdze Powtórzonego Prawa oraz w Księdze Kapłańskiej. ( Pwt 6, 6 i Kpł 19,18)
Jednakże w żydowskiej tradycji te przykazania są traktowanie łącznie, na co
wskazuje pytanie zadane przez uczonego w Prawie Jezusowi, o to, które
przykazanie jest najważniejsze oraz dana
przez Jezusa odpowiedź, zapisana przez Św. Mateusza: «Będziesz
miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim
umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do
niego: Będziesz miłował swego bliźniego
jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i
Prorocy» (Mt 22 37-40)
To przykazanie nieco
odmiennie zapisane zostało w dzisiejszym
fragmencie Ewangelii. W Janowej wersji
przykazanie zostało ujęte jako nowe, sformułowane przez Jezusa niejako w
oderwaniu od Starego Testamentu: «Przykazanie
nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem;
żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie». (J 13, 34)
Czy rzeczywiście Jezus
dokonał rozdzielenia tego podwójnego przykazania, „oderwania” miłości Boga od
miłości człowieka? W żadnym razie! Jezus
w dzisiejszej Ewangelii mówi bowiem najpierw o Bogu, wskazując na swą boską
naturę, jedność z Ojcem: «Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim
Bóg został chwałą otoczony». (J 13, 31). I tu właśnie pojawia się nowy w
stosunku do Starego Testamentu element, że nie tylko my mamy kochać Boga, lecz przede wszystkim Bóg kocha nas.
Jego miłość jest ta pierwszą, a nasza miłość ma być odpowiedzią
na poprzedzającą ją miłość Boga do nas.
A jak umiłował nas
Bóg? Warto sięgnąć to wyznania miłości
Boga do człowieka z kart Starego Testamentu: «Pociągnąłem ich ludzkimi więzami,
a były to więzy miłości. Byłem dla nich jak ten, co podnosi do swego policzka niemowlę
- schyliłem się ku niemu i nakarmiłem go». ( Oz 11, 4) Bóg nie poprzestał na
słowach, dał się za nas ukrzyżować. «Tak
bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w
Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne». Jak odpowiedzieć? - «Niech
pozostaną w twym sercu te słowa … Wpoisz je twoim synom,
będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży, kładąc się spać i wstając ze
snu». ( Pwt 6, 6-7) A zapisane w sercu
staną się źródłem miłości bliźniego – sprawdzianem
i testem naszej miłości do Boga.
Komentarze
Prześlij komentarz