Rzuć cezarowi denara
Faryzeusze odeszli i naradzali się, jak by
podchwycić Jezusa w mowie.
Posłali więc do Niego swych uczniów razem
ze zwolennikami Heroda, aby mu powiedzieli: «Nauczycielu, wiemy, że jesteś
prawdomówny i drogi Bożej w prawdzie nauczasz. Na nikim Ci też nie zależy, bo
nie oglądasz się na osobę ludzką. Powiedz nam więc, jak ci się zdaje? Czy wolno
płacić podatek cezarowi, czy nie?»
Jezus przejrzał ich przewrotność i rzekł:
«Czemu wystawiacie Mnie na próbę, obłudnicy? Pokażcie Mi monetę podatkową!»
Przynieśli Mu denara.
On ich zapytał: «Czyj
jest ten obraz i napis?» Odpowiedzieli: «Cezara».
Wówczas rzekł do nich: «Oddajcie więc cezarowi to, co należy do cezara, a Bogu
to, co należy do Boga».
Mt 22, 15-21
Tekst
dzisiejszej Ewangelii nieraz jest punktem wyjścia dla rozważań o powinnościach
wobec państwa, w tym do uczciwego płacenia podatków. I słusznie, chociaż
bardziej opowiada o powinnościach wobec Boga, o których mówił prowokowany przez
faryzeuszów Jezus.
Komentatorzy
tego fragmentu słusznie zachwycają się mądrością Jezusa, który nie dał się
złapać na gwarantującym błyskawiczną reakcję władzy rzymskiej zachęcaniu do buntu przeciwko okupantowi, a
jednocześnie wykazał faryzeuszom całą
ich obłudę. I rzeczywiście, Jezus błyskotliwie zamknął im usta.
Można jednak
opis tej rozmowy, a właściwie publicznej
debaty potraktować inaczej, jako
naukę o granicach kompromisu w życiu chrześcijanina. Kompromisu z tzw.
„światem” w którym
żyjemy.
W tym celu
trzeba zdefiniować, co oznacza w treści Ewangelii słowo „świat”. A słowo to
oznacza otaczającą nas rzeczywistość, lecz tą
nie akceptującą istnienia i roli Boga, jako Stwórcy i źródła Objawienia
zawartego w Piśmie Świętym. Boga, którego słowo jest źródłem prawa, nazywanego
prawem naturalnym, wypisanego w sercu człowieka, opartego na Dziesięciu Przykazaniach,
na Dekalogu, rozwiniętego w przykazaniu miłości Boga i bliźniego i Kazaniu na
Górze.
Ilustracją
takiego znaczenia słowa „świat” są słowa Jezusa: «Na
świecie doznacie ucisku, ale miejcie odwagę: Jam zwyciężył świat.» (J 16,33 )
Tego zwycięstwa na światem Jezus dokonał poprzez swą Mękę,
Śmierć i Zmartwychwstanie.
Na progu swej
Męki, reprezentującemu tą daleką od Boga rzeczywistość zdumionemu Piłatowi,
Jezus wyjaśnia: «Królestwo
moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata,
słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje
nie jest stąd» ( J 18, 36).
Żyjemy w
świecie, w tak właśnie rozumianym, w którym doznajemy rozmaitego ucisku. Ten
ucisk przybierać może różne formy – zazwyczaj jest to powszechna „tolerancja” i powszechne przyzwolenie
na taki sposób życia, którego nie da się pogodzić z Ewangelią.
W
jaki sposób to, co mi wolno stać się może formą ucisku? Właśnie w taki, który
reprezentuje Piłat, dziwiący się, że Jezus nie wykorzystuje swej władzy.
Wielu współczesnych
Piłatów mówi nam: „Jesteś królem swego życia?” I dopowiada: „Skoro tak, możesz więc robić co chcesz, wolno
ci nie liczyć się z Bogiem, z rodziną,
kompletnie z niczym i nikim. Masz władzę nad swoim życiem, nie jesteś skrępowany
żadnymi więzami, nic cię nie ogranicza.”
„Jesteś znudzony
swym małżeństwem, masz dosyć nużących obowiązków rodzinnych? Przecież możesz
się rozwieść, prawo na to pozwala. Zacznij nowe życie, od nowa, bez zobowiązań.
Jeśli nie skorzystasz ze swej władzy, będziesz cierpiał” To tylko jeden wielu możliwych przykładów …
I tak to
zdziwienie Piłata, ta propozycja skorzystania z władzy nad swym życiem przywołuje inny obraz, z Pustyni Judzkiej: «Jeśli
jesteś Synem Bożym, powiedz, żeby te kamienie stały się chlebem». ( Mt 4,3 ). Znamy
dobrze autora tych słów…Władcę tego świata…
Tak właśnie ta
zachęta do korzystania z wolności i związanej z nią władzy staje się najgorszą
formą opresji i ucisku. Jednakże skoro
Jezus mówi nam, że my zwyciężymy, bo On zwyciężył, ufajmy Mu. Wpatrując się w Jezusa mówiącego «Królestwo
moje nie jest z tego świata» oraz «Idź
precz, szatanie!» my sami nie
idźmy ze światem na kompromisy.
Władcy tego świata, jego cezarowi, rzuć tylko nic nie wartego, nędznego denara. Nic więcej.
Komentarze
Prześlij komentarz