Pasja




W pięknym nabożeństwie Gorzkich Żali, śpiewanym w polskich kościołach  we wszystkie niedziele Wielkiego Postu, słyszymy słowa „Upał serca swego chłodzę,gdy w przepaść Męki Twej wchodzę”

To jedyna chyba właściwa postawa wobec misterium Męki Pańskiej, Pasji, uroczyście odczytywanej lub odśpiewywanej w Niedzielę Palmową. Pasja, to długi ewangeliczny opis, dramatyczny tekst opisujący ostatnie wydarzenia, przez które wypełniło się nasze zbawienie. Ustanowienie Eucharystii, modlitwa w Gethsemani, zdrada Judasza, nieuczciwy proces, zaparcie się Piotra,  spotkanie z Piłatem,  okrutne tortury,  droga  krzyżowa,  ukrzyżowanie,  śmierć, złożenie do grobu.

Trudno znaleźć w Ewangelii ważniejsze słowa od tych, które wtedy padły: „To jest Moje Ciało, które za was będzie wydane. To czyńcie na moją pamiątkę”, „Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie”, „Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz”, „Ojcze, jeśli możliwe, oddal ode mnie ten kielich” „ Pocałunkiem wydajesz Syna Człowieczego?”  „Cóż to jest prawda?”, „Oto Człowiek” „Oto Matka Twoja”, „Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił?” „Wykonało się”

Oto esencja, istota naszej wiary, bez tych słów nie istnieje nie tylko nasza wiara, bez tych słów  nie istnieje również współczesny człowiek, nie istnieje nasza cywilizacja, kultura, sztuka: dzieła mistrzów literatury, malarstwa, rzeźby, kina, wielkich kompozytorów... 
Pamiętajmy o tym  w świecie, w którym  Jezus znów jest odrzucany, skazywany na śmierć przez wielkich tego świata.

Kim jesteśmy dla  naszego Boga, kim jestem dla naszego Pana, Jezusa Chrystusa, że za mnie  był wydany, cierpiał i umarł na krzyżu?  - spróbuj  Go  o to sam  zapytać w tym, w tą Niedzielę Palmową, wejdź wraz z nim w ten Wielki Tydzień, by tam się z nim spotkać. Będzie ku temu wiele okazji w naszym parafialnym kościele  Być może  trzeba będzie wraz z Piotrem gorzko zapłakać.      Po to, by najpierw zyskać przebaczenie, a potem  radość Zmartwychwstania.

Komentarze

Popularne posty